A DALAI LÁMA TANÍTÁSAI A NÉGY NEMES IGAZSÁGRÓL
Legfontosabb emberi
értékeink megőrzéséhez és továbbfejlesztéséhez különbséget kell tennünk
jó és rossz között. Ehhez különböző vallási hagyományok is segítségünkre
lehetnek. Minden vallási hagyománynak két oldala van: egy filozófiai és
egy erkölcsi. A filozófiai nézeteik között lehetnek különbségek, de
erkölcsi tanításaikon keresztül mind egyformán hozzá tudnak járulni a
"jó szív" kifejlesztéséhez. Mind azt üzenik, hogy szeressük
embertársainkat és legyünk velük megértők és türelmesek. Ha felfogjuk,
mit jelent a "jó szív", akkor azt is megértjük, hogy minden vallásnak ez
a leglényegesebb mondanivalója. Egyesek azt hiszik, hogy a
vallásgyakorlat imádságot, templomba járást, szertartásokon való
részvételt jelent, és semmi köze a hétköznapi élethez. Ám akinek a
vallásossága ilyen, megszabott teendőkre korlátozódik, az nem tud mihez
kezdeni a vallásával, mihelyt a templom ajtaján kilép. Ha viszont
megértjük minden vallásnak a fent említett egyetemes emberi
mondanivalóját, akkor ezek a tanítások egyszeriben jelentőséget nyernek a
mindennapjainkban. Ráadásul, ha megértjük a vallások e közös, központi
üzenetét, akkor jobban meg tudjuk becsülni egymást, és rájövünk, hogy
sok tennivalónk van egymás hagyományaitól.
Ma buddhista
alaptanításokat adok. A nem buddhista hívők csak azt használják fel
belőle, amit hasznosnak tartanak; a többit nyugodtan felejtsék el! Akik
pedig buddhistának tekintik magukat, azok próbálják meg alkalmazni az
elmondottakat a hétköznapi életükben! A buddhista filozófia alapelveit
próbálják meg átültetni a gyakorlatba!
Láthatjátok, hogy
miközben tanítást adok, ezen a magas trónuson foglalok helyet. Ezzel
azonban nem magamat tisztelem meg, hanem azt a szent hagyományt, amelyet
képviselek. Ez a tanítás magától a Buddhától ered, és sok nagymesteren
keresztül hagyományozódott rám. A szent tanítások iránti tiszteletből
maga a Buddha is trónust emelt és leborult előtte mielőtt helyet foglalt
volna rajta, hogy előadja a tökéletes bölcsességről szóló
tanítóbeszédét. Én is leborultam a trón előtt háromszor, mert nagy
alázatra van szükség, ha az ember ilyen magas helyre ül fel - különben
könnyen úrrá lehet rajta az elbizakodottság. Miután pedig az ember
helyet foglal a trónuson, felidéz néhány, a dolgok mulandóságára és
káprázatszerű voltára emlékeztető versszakot, és ezzel a tudattal fog
hozzá a tanításhoz.
A Buddha tanításai arról
szólnak, hogyan fogjunk őszinte gyakorlatba annak érdekében, hogy a
valóságról alkotott elképzeléseinket finomítsuk, hogy az élettel való
kapcsolatunkat helyreállítsuk. Ehhez helyes magatartásra van szükségünk,
amit a részletes filozófiai tanítások alapján alakíthatunk ki
magunkban. A gyakorlat lényegi része az együttérzés és az
erőszakmentesség kifejlesztése, amire csak akkor leszünk képesek, ha
belátjuk, hogy a valóság minden eleme összefügg egymással, vagyis
kölcsönösen egymásra vannak utalva.
E tanítás tehát két
részből áll: Először elmagyarázom azt a filozófiai álláspontot, mely
szerint a dolgok kölcsönösen egymástól függnek, ami aztán magától
elvezet a belátáshoz, miszerint erőszakmentesen kell élnünk, egyre
jobban törekedve a másokkal való együttérzésre.
A filozófiai nézet alapja
a mulandóság belátása. Vegyük tehát észre azt, hogy a dolgok napról
napra, percről percre, sőt pillanatról pillanatra változnak! A
mulandóság vonatkozik egyrészt a körülöttünk levő világra, másrészt ránk
is, akik e világban benne élünk. Ez a világ valaha létrejött, azóta
folyamatosan változik, egyszer pedig meg fog szűnni; ahogyan mi is
egyszer megszülettünk, aztán megöregszünk, végül pedig meghalunk. Ez
azonban csak a mulandóság durva, érzékelhető szintje.
Ha a változás folyamatát
tanulmányozzuk, akkor rájövünk, hogy a változékonyság e durva,
érzékelhető szintje csak a felszín, amely alatt finomabb, közönséges
módon érzékelhetetlen változások zajlanak. Még ha nem is vesszük észre, a
feltételekhez kötött jelenségek pillanatról pillanatra változnak. Ha ez
nem így lenne, akkor durva, közönséges szinten nem tapasztalnánk
változást. A durva mulandóság szintjén mindig felmerülhetnek új okok és
körülmények, amelyek a változásért felelőssé tehetők, de a pillanatnyi
változás esetében nincs szükség arra, hogy ezt a mulandóságot mindig
valami új ok vagy körülmény beálltának tulajdonítsuk. Sőt: e finom
változás oka és feltétele ugyanaz, mint amely létrehozta azt a bizonyos
jelenséget. Éppen ettől van az, hogy mindig minden folyamatos
változásban, áramlásban van.
Jóllehet, szabad szemmel
nem tudjuk megfigyelni a felszín alatti átalakulást, a hétköznapi
szinten tapasztalt durva változások alapján mégis következtethetünk
meglétére. Valójában pillanatról pillanatra változnak a dolgok; minden
pillanatban elmúlik valami, és létrejön helyette valami más, de csak
azért, hogy a következő pillanatban megint valami másnak adja át a
helyét. A változás azonban nem csupán azt jelenti, hogy a dolog a
következő pillanatban már nem létezik, hanem azt is, hogy már az első
pillanat úgy jött létre, különböző okok és körülmények összjátéka
folytán, hogy eleve benne rejlett a változás. A feltételes jelenségek
hirtelen megváltozása is erre a tényre utal.
A változó, átmeneti
jelenségeknek két csoportja van: az egyik az élettelen, feltételekhez
kötött jelenségek csoportja: azoké, amelyek nem éreznek örömöt és
fájdalmat. A másikat az érző lények alkotják, akiknek érzéseik és
tapasztalataik vannak. Ők azok, akik érzéseik alapján kellemes,
kellemetlen és semleges tapasztalatokat különböztetnek meg.
Az érző lények a
megkülönböztetés képességével is rendelkeznek, melynek következtében
ismerik a jót és a rosszat. Minket, embereket is e megkülönböztetés tesz
képessé arra, hogy jót és rosszat tapasztaljunk. A jó és a rossz
érzetek megkülönböztetése folytán, természetünknél fogva a boldogságra
és a szenvedés elkerülésére törekszünk. Jónak tekintjük mindazokat az
okokat és körülményeket, amelyek kellemes érzéshez és boldogsághoz
vezetnek; míg rossznak tartjuk azokat, amelyek kellemetlen
tapasztalatokat és szenvedést eredményeznek. Az érzésre és a
megkülönböztetésre való képességünk alapján teszünk tehát különbséget jó
és rossz között.
Ha megkülönböztetésről és
érzésről beszélünk, akkor voltaképpen tudati tartományon belül
felmerülő dolgokról van szó. A tudatosság legfontosabb jellegzetessége
az, hogy tárgyakkal áll kapcsolatban, tárgyakat érzékel, állandóan
tárgyakat tapasztal. Ennek alapján határozzuk meg a buddhizmusban az
"érző" (vagy élő-) lényfogalmát. "Élőlény" alatt nem csupán egy élettel
bíró, bizonyos élettartalommal rendelkező egyént értünk, hanem a
létezésnek egy olyan szintjét, amelyen a tudatosság igen fontos szerepet
játszik. "Érző lény" alatt voltaképpen ennek a tudatosságnak a
folytonosságát értjük. A tudatfolytonosság alapján beszélünk aztán a
tapasztalatok különböző tartományairól, úgymint érzésekről,
megkülönböztetésekről, és így tovább.
A mulandó jelenségek
közül az élettelen, fizikai formák is a saját okaik és feltételeik
folytán jönnek létre, és a belső tudati jelenségek is a saját okaiktól
és körülményeiktől függenek.
A változásnak kétféle
fajtájáról beszélhetünk. Az egyik - amely különösen az élettelen,
fizikai tárgyakra jellemző --, természetes folyamat, a természet
alapvető törvénye. Az anyagi világban tapasztalt változások különböző
okok és körülmények folytán következnek be, de ezeket nehéz lenne
összefüggésbe hoznunk az erkölcsi ok-okozatiság törvényével, amit a
buddhizmusban karmának nevezünk.
A belső, tudati
változásokon belül szintén két csoportot különböztetünk meg: az egyik
hasonlít az élettelen világban tapasztalt változásokhoz, tehát szintén
természeti törvény. Másfelől viszont, a bizonyos fajtájú érzéseken és
megkülönböztetéseken alapuló tudatban, jó és rossz indulatok, szándékok
is keletkeznek, melyeknek alapján különböző - jó, rossz és semleges -
tetteket hajtunk végre. Az ezeken alapuló változások nem pusztán egy
természetes folyamat részei, hanem igen sok közük van az emberi
szándékhoz, avagy motivációhoz. A buddhizmusban az ilyen változásokat
előidéző cselekedeteket nevezzük karmának.
Amikor jóról és rosszról
beszélünk, jusson azonnal eszünkbe: "jó"-nak tapasztalatunk azon
tényezőit nevezzük, amelyek boldogságot okoznak, "rossz"-nak pedig
azokat, amelyek problémákhoz és szenvedéshez vezetnek. Ha megfigyeljük a
külső és belső jelenségek e sokaságát, azt találjuk, hogy ezek mind
bizonyos okok és körülmények összjátéka folytán jönnek létre, és a
változásuk természetes folyamat. A változást az teszi lehetővé, hogy
minden okoktól és feltételektől függ. A dolgoknak ezt a kölcsönös
feltételezettségét, egymásra utaltságát nevezzük a buddhizmusban
"kölcsönös függésnek", "függő keletkezésnek".
A függő keletkezés, mint
ok-okozati törvény alapján állapítjuk meg a Négy Nemes Igazságot, és
ugyanezen az alapon mutatjuk be a tizenkét-tagú függőségi láncolatot is.
A Négy Nemes Igazságon
belül két csoportot különböztethetünk meg: a tiszta osztályt és a
tisztátlan osztályt. Az előző az ösvény Igazságát foglalja magában,
amely elvezet a szennyező érzelmek Megszüntetésének Igazságához; az
utóbbiba, pedig a Szenvedések valódi Okainak Igazsága, valamint az ezen
okokból következő Szenvedések Igazsága tartozik. A tizenkét-tagú oksági
láncolatot kétféle módon szemléltethetjük: előre- és hátrafelé.
Előrefelé tekintve azt magyarázza meg, hogyan fakad minden a
tudatlanságból, visszafelé pedig azt írja le, hogyan lehet megszüntetni a
tudatlanságot, ami minden szenvedésünk és problémánk forrása.
A tizenkét-tagú oksági
láncolattal kapcsolatban elmondhatjuk, hogy amennyiben egy individuális
folyamatról beszélünk, annak a kezdete mindig a tudatlanság egy adott
esetére vezethető vissza, amely legvégül mindig megöregedéshez és
halálhoz vezet. Ám miközben egy ilyen láncolaton belül éljük az
életünket, újabb és újabb tudatlanságunk folytán továbbra is új tetteket
hajtunk végre, azaz karmát halmozunk fel. Ez a sok-sok tudatlanság és
az abból fakadó tettek mind kihatnak egymásra, és ezért a folyamat soha
nem ér véget, tudniillik a tudatlanság folytán végrehajtott tett újabb
tudatlanságot eredményez, amiből újabb tett fakad - és így tovább, a
végtelenségig. Ily módon bonyolódunk bele teljesen a tudatlanság és az
abból fakadó tettek körforgásába: már eleve a tudatlanságból fakadó
életünk során, megújuló tudatlanságunk miatt, mindig újabb karmikus
tetteket hajtunk végre. A tudatlanságnak ezért nincs kezdete, s épp
ezért kezdettelen a szamszára, a létezés körforgása is.
A szamszára
kezdettelensége a tudatunk természetével is szorosan összefügg. A tudat
eredetét ugyanis hiába keressük, sehol sem találjuk. A tudatnak nincs
első oka. A tudat magától értetődően nem fizikai tárgy, tehát nem lehet
anyagi természetű oka. Ha feltennénk, hogy fizikai okkal rendelkezik, az
nyilvánvalóan rengeteg ellentmondáshoz és képtelenséghez vezetne. Ezért
azt állítjuk, hogy a tudatosságnak nincs időbeli oka, és éppen ezért az
élőlények életének sincs abszolút értelemben vett kezdete.
Milyen tanulságot
vonhatunk le a feltételektől függő keletkezés, az ok-okozatiság
elméletéből? Azt, hogy mivel minden szenvedés és boldogság bizonyos okok
és feltételek függvényében keletkezik, mi pedig mindannyian a szenvedés
elkerülésére és boldogságra törekszünk, azokat az okokat és
körülményeket kell előtérbe helyeznünk, ápolnunk és fejlesztenünk
magunkban, amelyek boldogsághoz vezetnek; a szenvedéshez vezető
tényezőket pedig meg kell próbálnunk kiküszöbölni, vagy legalább az
arányukat csökkenteni. Vagyis: ha állandóan bántunk másokat, akkor
boldogtalanok és szomorúak lesznek, és ezzel hosszú távra önmagunknak is
rengeteg bajt és szenvedést okozunk: Ha viszont rokonszenvezünk a
többiekkel, és kedvesen, együtt érzőn bánunk velük, azzal boldoggá
tesszük őket, és hosszú távon mi magunk is boldogságot fogunk
tapasztalni.
Ahogy tegnap este
említettem: ha odafigyelünk másokra és erősítjük magunkban az
együttérzés szándékát, végső soron önmagunkkal teszünk jót. Ha ellenben
közömbösek maradunk mások szenvedéseivel szemben, sőt kihasználjuk,
megbántjuk, megsértjük őket, talán átmeneti előnyhöz jutunk, hosszú
távon azonban szenvedni fogunk. A kölcsönös függés törvénye miatt van
így; tudniillik ha mások számára fájdalmas okokat és feltételeket
teremtünk, annak az lesz a gyümölcse, hogy meg kell tapasztalnunk azt a
rosszat. Ezért azt szoktam mondani, félig viccelődve, az embereknek,
hogy ha már önzők vagyunk, legalább okosan legyünk azok, ne pedig
ostobán.
Ha odafigyelünk másokra
és törődünk velük, hosszú távon elégedettek leszünk. Ha megfeledkezünk
róluk; nem törődünk boldogságukkal, hanem csak a saját jólétünk
megteremtésén fáradozunk, azzal viszont csak rövid életű elégedettséghez
juthatunk. A másokkal való törődés ezen kívül igazi önfegyelemre is
megtanít minket. Mivel használjuk az értelmünket és odafigyelünk a
tetteink rövid és hosszú távú következményeire, fejlődik az
ítélőképességünk, és elmélyül a tiszta tudatosságunk. Ennek folytán
képesek leszünk akár az érzelmi indulataink sugallata ellenére
cselekedni. Ezt a fegyelmet nem valaki más erőlteti ránk, hanem a tiszta
tudatosság egyenes következménye lesz.
Ha például összeveszünk a
szomszédunkkal, és dühbe gurulunk, meglehet, azonnal meg akarjuk ölni
az illetőt. Abban a pillanatban úgy érezzük, elégedettséggel töltene el
bennünket egy ilyen cselekedet; "Végeztem az ellenséggel!" Ám ha
gondolkodunk a hosszú távú következményekre, azonnal belátjuk, hogy ha
gyilkolunk, azért büntetés jár: börtönbe zárhatnak, vagy akár ki is
végezhetnek. Ilyenkor az erős indulataink ellenére megfékezzük magunkat,
mivel tisztában vagyunk azzal, hogy hosszú távon tettünk milyen
következménnyel járna. Az igazi önfegyelem tehát a dolgok ok-okozati
összefüggéseinek világos felismeréséből fakad.
Mindennek van oka. Minden
jelenség, minden tapasztalatunk különböző okok és feltételek
függvényében jön létre. Az elmélyült tudatosság magatartásváltozást
eredményez, tudniillik a kölcsönös egymásra utaltság törvénye
ismeretében jelentősen megváltozik a világhoz való hozzáállásunk.
A Négy Nemes Igazság
tiszta osztályába, mint már említettük, az ösvény és a Megszüntetés
Igazsága tartozik. A Megszüntetés a hibák és a szennyező érzelmek
megszüntetését jelenti, bizonyos ellenszerek alkalmazása által. Az igazi
Megszüntetés azonban nem más, mint a tudatlanság megszüntetése, mivel a
tudatlanság a szamszára, a létesülés körforgásának alapvető oka, vagy
gyökere. A tudatlanság nem más, mint a valóság teljes félreértése:
emiatt vagyunk a létesülés körforgásába zárva, emiatt tapasztalunk
végtelen szenvedéseket. Legfontosabb feladatunk tehát a tudatlanság
megszüntetése.
A tudatlanság ellenszere a
helyes belátás, avagy bölcsesség, mellyel a valóság természete
megérthető. Csak a bölcsességgel tudjuk eloszlatni azt az alapvető
félreértést, amiből minden gondunk, bajunk, szenvedésünk fakad. Ha pedig
a tudatlanságot megszüntetjük, végre valóban boldogok leszünk. A valódi
Megszüntetés tehát tökéletes boldogság is egyben, mivel az nem más,
mint tökéletes megszabadulás a létesülés körforgásából.
Amíg az elménk a
tudatlanság hatása alatt áll, addig ki vagyunk szolgáltatva a saját
tévképzeteinknek, s emiatt végtelen szenvedéseken kell keresztülmennünk.
Ha egyszer képesek leszünk véget vetni ennek a félreértésnek, ami az
összes problémánk gyökere, akkor végre valódi szabadsághoz, valódi
boldogsághoz és békességhez jutunk. A buddhizmusban ezt az állapotot
nevezzük a létesülés körforgásából való megszabadulásnak.
Tisztáznunk kell tehát a
tudatlanság jelentését. Mit értünk tudatlanság alatt, ami a létesülés
körforgásának gyökere? Többféle válasz adható a kérdésre, hiszen annyi
félreértésünk adódhat a világgal kapcsolatban, ahány tárggyal csak
életünk során találkozunk. A tudatlanságnak emiatt számos fajtája és
rétege van.
A tudatlanság elsődleges
fajtája azonban az, amely minden szennyező érzelem és szenvedés gyökere:
nem vagyunk tisztában azzal, hogy a látszat és a valóság nem fedi
egymást; hogy a kettő között különbség van. A fizikai világ például úgy
tűnik számunkra, mintha részekből és egészekből tevődne össze. Jól
tudjuk, hogy minden tárgy, amit teljes egésznek érzékelünk, voltaképpen
számos részből áll. Ezek a részek egymáshoz képest különböző irányokban
foglalnak helyet. Ám ha ezeket a részeket megkíséreljük elkülöníteni az
egésztől, akkor rájövünk, hogy ez nem lehetséges, mivel csak egymáshoz
képest léteznek. Valójában mind a rész, mind pedig az egész fogalma a
saját szemléletünkön múlik, a hétköznapjainkban azonban mégis úgy
kezeljük a dolgokat, mintha tényleges részekkel és egészekkel lenne
dolgunk. Nem látjuk magát a valóságot. Az a benyomásunk, mintha a
részleteket teljesen el lehetne különíteni az egésztől, holott ez nem
így van.
Ugyanez áll a
tudatosságra: úgy tűnik, az időpillanatok a tudatosság alkotórészei,
hiszen minden tudatpillanatnak van előzménye és következménye is. Ez
azonban megint csak látszat, amely elfedi a valóságot. A látszat és a
valóság között tehát mély szakadék tátong. A függő keletkezés
jelentésének második szintje tehát az, hogy minden egészt az
alkotórészei alapján nevezünk meg.
Ennek alapján azt is
megérthetjük, hogyan jönnek létre a dolgok a megnevezésüknél fogva.
Amikor egy bizonyos tárgyról úgy beszélünk, mint egy szilárd, jól
körülhatárolható egészről, tévedésben vagyunk, mivel az egész az
alkotórészeitől függ: azoktól függetlenül nem létezik. önmagában semmi
sem egész, semmi sem egységes; az alkotórészeitől függetlenül semmiféle
tárgy, semmiféle konkrét valóságot nem tudunk megnevezni.
Ebből következik, hogy ha
tüzetesen megvizsgáljuk, minek alapján nevezünk egy adott tárgyat
valaminek, ezt a valamit sehol sem találjuk. A megnevezés alapja nem
létező.
Felmerülhet a kérdés,
hogy ha a megnevezések alapját sehol sem találjuk, akkor hogyan működhet
az ok-okozatiság törvénye. Hogyan jöhet egyáltalán létre valami? Mi az,
ami létrejön, ha nincs semmi, amit megnevezhetünk? Erre a válasz, hogy
minden csupán megnevezés: semminek sincs valóságos léte. Minden csak a
szerint jön létre, ahogy megnevezzük.
Ezért, amikor ürességről
beszélünk, ezalatt nem azt értjük, hogy egyáltalán semmi sincsen. Az
üresség csupán a független, önálló lét hiányát jelenti. A dolgok azért
nem rendelkeznek önálló léttel, mert minden egész alkotórészeitől függ,
és pusztán annak alapján jön létre, ahogy megnevezzük. Ezért van az,
hogy a világon minden valami mástól függ: semminek sincs önálló léte.
Ezt jelenti az üresség.
Kérdés, hogy ezt a
felismerést hogyan ültetjük át a gyakorlatba, és mi lesz a végeredménye.
Olyan bölcsességre kell szert tennünk, amellyel beláthatjuk a valóság
ürességtermészetét, ehhez, pedig különleges összeszedettségre van
szükségünk. Ezért először összpontosító meditációt kell végeznünk,
vagyis meg kell tanulnunk tartósan odafigyelni valamire. Ahhoz pedig,
hogy a tudatunkat összeszedhessük, először magunkat kell összeszednünk,
vagyis önuralomra, önfegyelemre van szükségünk. Ez képezi az alapját az
összeszedettségnek, amely aztán a bölcsesség kifejlesztéséhez vezethet.
Amikor pedig belátjuk,
hogy meg lehet szüntetni a szenvedést, mivel a bölcsesség olyan
ellenszer, amely képes kiirtani a tudatlanságot, a létforgatag gyökerét,
akkor azt is észrevesszük, hogy a többi lény szenvedése is a
tudatlanságból keletkezik, ami így szintén megszüntethető. Ha pedig
pontosan megértjük, hogy a valóság helyes ismeretének birtokában hogyan
szüntethető meg az érző lények szenvedése, akkor az együttérzésünk ereje
is megsokszorozódik. A bölcsesség így fokozza az együttérzést.
Őszentsége, a Dalai Láma előadása Budapesten,
2000. október 14-én